Choď na obsah Choď na menu

Rúhania voči Panne Marie

Zdroj: wikipedia.sk

 

Katolícka a pravoslávna cirkev učí, že Mária bola pannou pred narodením, pri pôrode a zostala ňou aj po narodení Ježiša. Podľa tohto učenia bol Ježiš počatý v lone svojej matky Márie zázračným spôsobom, bez pričinenia ľudského otca. Podľa anjelových slov: „Duch Svätý zostúpi na teba a moc Najvyššieho ťa zatieni“ (Lk 1,35). Stopy tejto dogmy možno objaviť už v Apoštolskom aj Nicejsko-carihradskom vyznaní viery (krédo z latinského credo): „Skrze Ducha Svätého prijal telo z Márie Panny a stal sa človekom.“. Na 2. carihradskom koncile už zaznel výraz „vždy Panna“ v rámci potvrdenia jej Božieho materstva. Islam tiež zotrváva na tejto pozícii. Tento fakt je výslovne uvedený v Koráne (3:47).

Súčasná protestantská cirkev však nemá takéto učenie a tvrdí, že Mária bola pannou až pokiaľ sa nenarodil Ježiš, ale neskôr panenstvo stratila a mala ďalšie deti s Jozefom, odvolávajúc sa na zmienky o Ježišových bratoch v Novom Zákone. (Mt 12,46 – 47[12]; Mt 13,54 – 56; Mk 3,31; Mk 6,3; Luk 8,20; Jn 7,3 – 5; Sk 1,4; Gal 1,19).

 

Ked na VELKY PIATOK sa stretavaju katolici, evanjelici, pravoslavni na spolocnej KRIZOVEJ CESTE,

Neznamena to, ze vyznavame rovnaku vieru a pravdu o Panne Marii. Chceme budovat jednotu a stretavame sa s tymi, ktori vieru katolikov urazaju a urazaju Matku Boziu.

 

 

Fatimska spiritualita: 

https://youtube.com/shorts/RKIfj6etKs8?si=6yVxUsmj1hrtKhGv

Sestre Lucii, vizionarke z Fatimy, dal odpoveď na  otázku:  Preco odcinovat urazky voci Panny Marie cez poboznost PIATICH PRVYCH SOBOT v MESIACI  sám Pán Ježiš:

„Dcéra moja, dôvod je jednoduchý.

 Je päť druhov urážok a rúhaní proti Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie:

1. Rúhanie proti Nepoškvrnenému počatiu.

2. Rúhanie proti panenstvu Božej Matky.

3. Rúhanie proti jej Božskému materstvu, pričom sa odmieta prijať ju ako Matku všetkých ľudí.

4. Skutky tých, ktorí sa snažia verejne vštepiť do sŕdc detí ľahostajnosť, pohŕdanie či dokonca nenávisť voči nepoškvrnenej Matke.

5. Skutky tých, ktorí ju potupujú v jej posvätných obrazoch.

 

Obhajcovia učenia o celoživotnom panenstve Panny Márie, vrátane Kalvína, upozorňujú na skutočnosť, že aramejský jazyk, ktorým hovoril Ježiš a jeho učeníci, nepozná slovo bratranec a namiesto toho používa slovo brat. Na dôvažok, tento jazyk nepozná ani výraz nevlastný brat (ten istý otec, iná matka). Tradícia, že tento text bol pôvodne napísaný aramejsky, nevylučuje možnosť, že ho autor neskôr publikoval grécky a že toto grécke vydanie zatlačilo aramejský originál 1>. V klasickej gréčtine zachovaného textu sú výrazy bratnevlastný brat a bratranec rozlíšiteľné.

No toto tvrdenie je len teória, zatiaľ nepotvrdená. Iní odborníci na túto tému hovoria, že evanjeliá boli písané v gréčtine – a to z toho dôvodu, že svet, ktorý sa mal dozvedieť o Ježišovi, hovoril grécky (Alexander Macedónsky – zomrel v roku 323 pred Kr. – on pomohol rozšíreniu gréčtiny ako univerzálneho jazyka po známom svete). A ak naozaj boli evanjeliá písané v gréčtine, tak je slovo brat a bratranec v tomto jazyku ani nie zďaleka tak podobné ako naše – naopak – sú to úplne odlišné slová.

Argument, ktorý používajú protestanti k tomu, aby dokázali, že Mária žila s Jozefom klasickým manželským životom (a mala s ním aj deti) sú nielen zmienky o Ježišových bratoch, ale aj text z Matúšovho evanjelia 1,24 – 25[13]. Tam sa píše: Ale nepoznal ju, kým neporodila syna; a dal mu meno Ježiš. Nebol to teda pre Jozefa definitívny zákaz manželského života so svojou manželkou, ale len časové obmedzenie. Zmienku o tom, že by Jozef s Máriou nežil manželským životom, v kanonických evanjeliách nenájdeme a evanjeliá apokryfné nie sú z pohľadu cirkví hodnoverné zdroje.

 

Dogma

o panenstve Panny Marie 

 

Ježišovo panenské počatie.

Ježiš sa narodil v lone Panny Márie z Ducha Svätého bez mužského semena. (porov. KKC 496)

 

Máriino trvalé panenstvoKatechizmus Katolíckej Cirkvi v bode 510 uvádza, že Mária zostala „pannou pri počatí [svojho Syna], pannou pri pôrode, pannou, keď ho nosila, pannou, keď ho porodila, pannou vždy“: celou svojou bytosťou je „služobnica Pána“ (Lk 1,38).

 

 

Nepoškvrnené počatie Panny Márie. Panna Mária bola uchránená od poškvrny dedičného hriechu od momentu jej počatia. Hoci Cirkev toto učenie vyznávala od prvopočiatkov svojej existencie, oficiálne bolo potvrdené až pápežom Piom IX. v roku 1854.

 

Na záver v tejto súvislosti možno opäť odcitovať Katechizmus, ktorý výstižnými slovami vyjadruje tajomstvo Máriinho trvalého panenstva a jej povolania:

Ježiš je jediný syn Panny MARIE.

Ale Máriino duchovné materstvo sa rozprestiera na všetkých ľudí, ktorých prišiel Ježiš spasiť:

„Porodila Syna, ktorého Boh ustanovil za prvorodeného,

medzi mnohými bratmi‘ (Rim 8,29),

totiž medzi veriacimi, na ktorých zrodení a výchove [Mária] spolupracuje s materinskou láskou.“ (KKC 501)