Rozumnost Panny Marie
Rozlisujme ROZUM a ROZUMNOST.
Tri vlastnosti duse: ROZUM, VOLA a PAMAT
CNOSTI ROZUMU - intelektualne cnosti.
Mali byt riadene ROZUMNOSTOU a PRAVDOU.
Rozumnost je jedna c cnosti rozumu.
V rozume ziju urcite cnosti
Existuju cnosti vole
Rozum vo svojej cinnosti rozumu predchadza volu a volu riadi,
a preto cnosti rozumu predchadzaju cnosti vole.
Ulohou rozumu je : SPOZNAT a POCHOPIT - su jeho danosti cnosti?
ANO.
AKT rozumu je dobry a cnosttny vtedy, ak rozum predlozi voli DOBRO- prave dobro, aby po ňom túzila
a ked dava voli pravidla pre spravanie sa.
Moralna cnost ROZUMNOST - je jednou z cnosti ROZUMU a je korenom troch inych mravnych alebo kardinalnych cnosti.
Ale len vtedy, ak pestovanie ROZUMNOSTI je chvalyhodne, bez chyb a bez toho, co je hodne potrestania alebo napomenutia.
Panna Maria vlastnila VSETKY TRI DRUHY ROZUMNOSTI
- politicka
- ocistujuca
- rozumnost ocistenej a dokonalej mysle
Ocistovanie existovalo v dusi Panny Marii, a to ocistovanie
- od prirodzenej nevedomosti a
- pre ucel vyvijania sa od dobreho k dokonalemu a od dokonaleho k najdokonalejsiemu a najsvatejsiemu..
Maria avsak vlastnla svatost, ktora patrila k ROZUMU v najyvssom stupni dokonalosti
1/ svata PAMAT - MEMORIA
2/ svata CHAPAVOST - INTELLIGENCIA
3/ svata OPATRNOST- providencia
Intellectual virtues are traits that aim at things like truth, knowledge, understanding, and wisdom. The intellectually virtuous person desires these things, is motivated to achieve them, and has the qualities that enable her to do so reliably.
Intelektualne cnosti vlastnia: pravdu, vedomost, chapavost, mudrsot. INTELEKTUALNE CNOSTNA OSOBA ma prianie
vlastnit tieto veci, je motivovana ich dosiahnut a ma kvality, ktore jej to umoznuju spolahlivo dosiahnut.
HRECHY PROTI CNOSTI ROZUMNOSTI
Ked clovek nepozna vsetky PRAVIDLA ROZUMNOSTI, to NIE JE hriech.
Ale existuje ZANEDBANIE ako hriech.
Ak zanedba pre NEDBANLIVOST sa ROZUMNOSTI NAUCIT, je to tazke previnenie
a pričinou mnohych sklamani a omylov pri jednani, pri spravani sa.
Pri takej nedbanlivosti prichadzaju VASNE napovrch ako vladcovia nad clovekom, a sice
- neusporiadany smutok
- neusporiadana radost
a tieto nebuduju predpoklady pre mudre zhodnotenie dobra a zla,
casto je potom usudok cloveka nespravny, nespravodlivy, necnostny.
Z toho vznikaju DVE CHYBY:
PRENAHLENOST bez ohladu na prostriedky, ktore mame k dispozicii
NESTALOST v predsavzatiach a v dokonceni zacatych skutkov
Casto prichadza
- neprimerany, nadmierny HNEV alebo
- neskromna horlivost
Bez nejakeho planu alebo miery chcu pokracovat v uskutocnovani niecoho, co vsak sa stava hrou.
LAHKOVAZNOST v usudku a hodnoteni
a nedostatky PEVNOSTI V KONANI su pricinou,
ze dusa to, co zacala uz nedokonci
a lahkovazne sa raduje
- raz nad skutocnym dobrom,
- inokedy na zdanlivom a klamlivom, ktore jej ponukne satan a po ktorych telesna stranka cloveka bazi.
Toto su vsetko nbezpecenstva.
Jemne srdce, ktore sa podriaidi Bohu a ktore je ucenlive, je na ZALUBENIE:
Premyslajme o PANNACH HLUPYCH , ktore pre nedbanlivost sa nepostarali a nekonali podla dobrej rady.
Nasli branu zatvorenu.
Spojme JEDNODUCHOST HOLUBICE a MUDROSTOU HADA a konajme dokonale skutky.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tugend der Klugheit - Prandtauerkirche St. PöltenPrandtauerkirche St. Pölten
Prakticka mudrost - PRUDENCIA - FRONESIS
FILOZOFICKA MUDROST - SOFIA
Vedecka mudrost - EPISTEMA
INTUICIA
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
intelektualna ponizenost
intelektualna autonomia
nine master virtues: curiosity, intellectual humility, intellectual autonomy, attentiveness, intellectual carefulness, intellectual thoroughness, open-mindedness, intellectual courage, and intellectual perseverance