Choď na obsah Choď na menu

POKRYTECTVO

Nikdy nevieme, čo môžeme od pokrytca očakávať, pretože sú pre ostatných často nepredvídateľní. 
Pokrytec moze mat strach z pravdy, je slaby sa s pravdou konfrontovat, ale posobit moze velkolepo. 
Pokrytec sa moze spravat  ambivalentne - vnutorne neisto, ale posobi ako clovek opatrny a mudry.
 
 
V Jezisovej dobe boli náboženskí vodcovia pokrytcami.
 
 
"Pokrytec, vyhoď najprv brvno zo svojho oka! Potom budeš vidieť a budeš môcť vybrať smietku z oka svojho brata."
 
 
Ako je uvedené v Matúšovi 23:13–26, niekoľkokrát zopakoval slová: „Beda vám, znalci Písma a farizeji, pokrytci.“
 
 
Povedal: „Keby si ten zlý otrok azda povedal vo svojom srdci: ‚Môj pán sa oneskoruje,‘ a začal by svojich spoluotrokov biť a jesť a piť s nepolepšiteľnými opilcami, pán toho otroka príde v deň, keď to nečaká, a v hodinu, ktorú nepozná, a čo najprísnejšie ho potresce a určí mu miesto s pokrytcami.
 
 
Uzdravený muž, zmätený zvrátenosťou týchto náboženských pokrytcov, sa vyjadril: „Od vekov nebolo počuť, že by niekto otvoril oči slepému od narodenia.

 Prečo Ježiš karhal židovské duchovenstvo a aké ostré odsúdenie vyniesol nad týmito pokrytcami?

6 (frantiskani.sk)

Ježiš im na to odpovedal: „Prečo ma skúšate, pokrytci?“

 

Ježiš označil náboženských vodcov, ktorí žili v jeho dňoch, za ‚pokrytcov‘ a povedal im: „Vhodne o vás prorokoval Izaiáš, keď povedal:

Tento ľud ma ctí svojimi perami, ale ich srdce je odo mňa ďaleko vzdialené.

 

Ježiš to vyjadril týmito slovami: „Keď dávaš dary milosrdenstva, netrúb pred sebou, ako to robia pokrytci... aby ich ľudia oslavovali.

 

(Marek 7:13) Ľudia vo všeobecnosti si týchto mužov veľmi vážili, no Ježiš ich nebojácne odsúdil ako slepých vodcov a pokrytcov.

 

Ježiš im na to odpovedal: „Prečo ma skúšate, pokrytci?“

 

(Kolosanom 1:15) Napríklad Matúš 23. kapitola hovorí o siedmich beda, ktoré Ježiš otvorene oznamoval proti náboženským pokrytcom v tej dobe.

 

Pokrytci, viete skúmať vonkajší vzhľad zeme a oblohy, ale ako to, že neviete skúmať tento zvláštny čas?“

 

 Podľa Ježišových slov mali takíto pokrytci „svoju plnú odmenu“.

 

Ale praví kresťania sa riadia Ježišovou radou: „A keď sa modlíte, nebuďte ako pokrytci, ktorí sa s obľubou stojačky modlievajú po synagógach a na rohoch ulíc, aby sa ukázali ľuďom...
 

XY sa nechcel podobať pokrytcom, ktorí položili Ježišovi otázku o platení daní, a preto sa naučil konať bez postranných úmyslov nielen v kontakte so spolukresťanmi, ale aj so všetkými ľuďmi.

 

 Keď máme správny postoj, budeme poslúchať Ježišovo nabádanie: „Teda keď dávaš dary milosrdenstva, netrúb pred sebou, ako to robia pokrytci v synagógach a na uliciach, aby ich ľudia oslavovali.

 

Ježiš im na to odpovedal: „Prečo ma skúšate, pokrytci?“

 

Preto Ježiš na niektorých náboženských pokrytcov uplatnil Božie slová:

„Nadarmo ma však uctievajú, lebo vyučujú ako náuky ľudské príkazy.“ (Matúš 15:9)

 

Grécke slovo pre „pokrytca“ sa môže vzťahovať na „herca, ktorý hrá nejakú úlohu“.

 

Preto Ježiš odvážne odhaľoval týchto náboženských pokrytcov a hovoril im, že ich spôsob uctievania je márny.

 

Nebuďte ako znalci Zákona a farizeji, ktorých Ježiš odsúdil ako pokrytcov:

„Preto konajte a zachovávajte všetko, čo vám hovoria, ale nekonajte podľa ich skutkov, lebo hovoria, ale nekonajú.“

 

Ježiš povedal, že títo pokrytci nevojdú do Božieho Kráľovstva.

 

Farizeji v starých dobách milovali pravidlá; nahromadili ich veľké množstvo a vytvorili zástup pokrytcov.

 

"Slusne" vyjadrovanie : Nepoviem, že tento muž je pokrytec, ale poviem, že si protirečí.

 

(Lukáš 6:12–16) Povzbudzoval aj svojich učeníkov, aby sa modlili osamote, ale oni počuli jeho verejné modlitby a videli, že nie je ako náboženskí pokrytci, ktorí sa modlia, aby ich ľudia videli.

 

Clovek z radov nezištných ľudí, ktorý už akosi prirodzene sám od seba hovorí pravdu, lebo to tak robí odjakživa, sa zrazu stane hrozbou pre tých druhých, ktorí svoje osobné aj profesionálne vystupovanie kamuflujú do šedých bublín klamstiev a poloprávd.

 

Ježiš povedal  zástupom a svojim učeníkom: „Zákonníci a farizeji zasadli na Mojžišovu stolicu. Preto robte a zachovávajte všetko, čo vám povedia, ale podľa ich skutkov nerobte: lebo hovoria, a nekonajú" (Mt 23,2-3).

Farizeji sa pokladali za učiteľov a vodcov národa, za vzor, ktorý sa má nasledovať. Preto ich Ježiš v starostlivosti o ľudí verejne karhá a napomína, keď ich nazýva "slepými vodcami" (por. Mt 23,24), ktorí môžu priviesť ľudí do nešťastia.

Ježiš je Boh a keď volí túto cestu napomínania, aj keď sa zdá byť tvrdá, je zaiste správna, aby farizejov upozornil na pýchu, ktorá je koreňom zla, brzdou v napredovaní v duchovnom živote. 

Ježiš nás vystríha, aby sme sa nestali nezdravými kresťanmi.https://www.homily-service.sk/archiv/?zobrazit=text&tema_id=4402

 

Farizej - prislusnik zidovskej rady

Farizej -POKRYTEC- v dnesnom pouzivani

http://rkc-stetsko.cz/nejsi-take-farizej-tri-znamky-farizejstvi-v-dnesni-dobe/

se na sociální scéně objevují nové typy „strážců víry“ s úžasně silnou dogmatikou, doprovodnými zákazy myšlení a mluvení a velmi rychlým dělením lidí na dobré nebo špatné.

Chceme to, co je dobré, snažíme se a jsme vzdělaní. Máme hodnoty, které chceme bránit, a to právem. Pokud se někdo podívá na farizeje v době Ježíše, musí uznat, že i oni měli dobré důvody, aby s extrémní péčí dohlíželi na zachování své kultury a hodnot

Pokud vaše spravedlnost nebude mnohem větší než spravedlnost zákoníků a farizeů, nepřijdete do nebeského království (Mt 5, 17,20)

 

O mytnikovi a farizejovi

https://farnostvitaz.sk/2011/04/exercicie_less_than_i_greater_than_xxvi_cast_less_than_i_greater_than/

 Modlitba farizeja nie je rozhovorom s Bohom, nie je vôbec určená pre Boha. V tejto modlitbe farizej uisťuje sám seba, presadzuje sa vo svojich vlastných očiach a chváli sám seba. Táto modlitba nie je nijakým prejavom úcty voči Bohu: „Ďakujem Ti, Bože, že nie som ako ostatní!“ To nie je ozajstná vďaka

Ozajstná modlitba je predovšetkým úctivý a vďačný postoj pred Bohom, je to rozhovor s ním. Farizejova reč je rozhovor so sebou samým: ja, ja, ja. Farizej hovorí viac sebe a sám pre seba, než pred Bohom k Bohu.

Modlitba ako nedbanlivý rozhovor je  bezmyšlienkovité opakovanie slov, alebo rovno chvastanie sa. Nepreniká k Bohu.

... Aký zmysel by malo opakovať modlitby, ktoré Boh neprijíma, alebo ktoré sa mu rovno protivia?

 

 

JÁN KRSTITEĽ prehovoril k FARIZEJOM a SADUCEJOM- Matus 3

1 V tých dňoch vystúpil Ján Krstiteľ, ktorý hlásal v judskej púšti: 2 „Kajajte sa, lebo sa priblížilo nebeské kráľovstvo. — 3 Je to ten, o ktorom bolo povedané ústami proroka Izaiáša: Hlas volajúceho na púšti: Pripravte cestu Pánovi, vyrovnajte mu chodníky!“ 4 Ján mal odev z ťavej srsti a kožený opasok okolo bedier. Živil sa kobylkami a medom divých včiel. 5 Vtedy prichádzali k nemu obyvatelia Jeruzalema, ba celého Judska a celého okolia Jordánu. 6 Vyznávali svoje hriechy a on ich krstil v rieke Jordán. 7 Keď zbadal, že aj mnohí farizeji a saduceji prichádzajú k jeho krstu, povedal im: „Vreteničie plemeno, kto vám ukázal, ako uniknúť pred prichádzajúcim hnevom?! 8 Prinášajte ovocie hodné pokánia 9 a nemyslite si, že si môžete povedať: ‚Máme otca Abraháma.‘ Lebo hovorím vám, že Boh môže stvoriť Abrahámovi potomkov aj z týchto kameňov. 10 Sekera je už položená ku koreňu stromov. A tak každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, bude vyťatý a hodený do ohňa. 11 Ja vás síce krstím vodou na pokánie, ale ten, čo prichádza po mne, je mocnejší ako ja. Nie som hoden ani len nosiť mu sandále. On vás bude krstiť Duchom Svätým a ohňom. 12 Má v ruke vejačku a prečistí namlátené zrno; pšenicu zhromaždí do sýpky, no plevy spáli v neuhasiteľnom ohni.“