Choď na obsah Choď na menu

ODPOČINOK v prítomnosti Boha

„Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení, a ja vás posilním. Vezmite na seba moje jarmo,“ (Mt 11, 28) 

 

/Zdroj: voľný preklad komentárov k bilickému slovu/

 

Potrebujeme more, aby sme si oddýchli!?  Mnohí považujú za jedinú cestu oddychu cvičenia jógy.

Je pravdou, že slnko, jeho svetlo a energie má liečivé účinky na organizmus.

Je pravdou, že rehabilitácia pozdvihne človeka a aj výlet do hôr. Veď lesy sú oázou pokoja.

 

Ale vo vedomí PLNOSTI SVOJEJ MOCI, obracia sa SYN ČLOVEKA  s nekonečným súcitom k tým,

ktorých slabosť a únavu zdieľal a ponúka im ODPOČINOK, ktorý im nikto iný nemôže 

 Slová sú dosť ťažké na to, aby zakryli každú formu ľudského hriechu a smútku,

ale najvýraznejšie pomenovanie o nich,  v čase, keď Pán Ježiš na zemi žil,  bolo o bremenách, ktoré je treba znášať.

I o jarme tradícií a obradov. ktoré farizeji a zákonníci uložili do svedomia ľudí. 

 

Porov. Matúš 23:4, Skutky 15:10.)

Prvé z týchto dvoch slov dáva do popredia aktívny, druhé pasívny aspekt ľudského utrpenia,

nech už je ich dôvod akýkoľvek.

 

Dám vám odpočinok.

Ježiš dáva to, čo nemôže dať nikto iný –

odpočinok od bremena hriechu, od únavy z neplodnej driny.

 

Človek ani  nevie, či v týchto nádherných slovách prevláda neha alebo majestátnosť.

Vyjadruje sa v nich božský prienik do skutočného stavu človeka a božský SÚCIT.

Ježiš hľadí s jasným súcitom do najvnútornejších dejín všetkých sŕdc a vidí námahu a smútok, ktorý ťaží každú dušu.

A nemenej pozoruhodné je božské vedomie moci, Pomáhať a pomáhať,.

 

Predstavte si tridsaťročného židovského remeselníka, ktorý pracoval so svojím otcom ako remeselník s drevom,

a  ktorý nečakane otvára náruč, aby objal svet a hovoril všetkým ľuďom:

‚Poďte a spočinite na mojich prsiach.' a zdvihne ťažobu  z každého srdca.

 

Veľký Sochár vytvára živé súsošie,  kde sa od ústrednej postavy po oboch stranách v dvoch dlhých radoch rozchádzajú typy všetkých krutých druhov ľudských bolestí a bolestí; a uprostred stojí, pokojný, čistý, s vedomím sily a lásky

V Jeho pohľadoch a s vystretými rukami, akoby kýval na pozvanie a rozdával požehnanie,

Kristus Tešiteľ. Umelec len stelesnil nárok, ktorý tu pre seba robí Majster.

Nemenej pozoruhodný je aj Jeho vlastný obraz seba samého ako ‚tichého a pokorného v srdci‘.

Povedal už niekedy niekto: ‚Som pokorný‘ bez toho, aby vyvolal komentár:?

Ten, kto hovorí, že je pokorný, dokazuje, že nie je‘?

Ale Ježiš Kristus to povedal a svet to tvrdenie dovolil; a odpovedal:

‚Hoci vydávaš svedectvo o sebe, tvoje svedectvo je pravdivé.‘

 

V týchto úžasných slovách zjavil Pán ježiš seba.

 

Zdôraznime ale dvojité označenie oslovených osôb;  dvojnásobnom pozvaníe; a pri dvojnásobny prísľube odpočinku.

 

Odpočinok:

-  tiché svedomie, ktoré už nehlodá; 

-  vedomie priateľstva a spojenia s Bohom, v ktorom jedinom je naša duša domovom, prístavom a odpočinkom;

-  zvyšok obáv rozptýlený; zvyšok odpustenia dostal do srdca.

chceš to?

 

Choďte ku Kristovi a akonáhle pôjdete k Nemu, budete mať ten odpočinok.

Vo viere je odpočinok.

Samotný akt dôvery je odpočinok.

Pozrite sa, ako to malé dieťa spí v matkinom lone, chránené pred zranením, pretože dôveruje.

 

 

Oh! ako sa v našich srdciach zjavuje  sladké uvoľnenie napätia úzkosti, keď je tu niekto drahý, na koho môžeme uložiť všetku zodpovednosť,

O čo viac môžeme byť oslobodení od všetkých znepokojujúcich obáv cvičením pokojnej dôvery v nekonečnú lásku a silu nášho brata Vykupiteľa, Krista!

Bude úkrytom pred búrkou a útočiskom pred búrkou. Bude ako ‚rieky vôd na suchom mieste, bude ako  tieň veľkej skaly v unavenej krajine.‘

Ak k Nemu prídeme, samotný akt príchodu prináša odpočinok.

Ale, bratia, to nestačí, a buď zvelebený Boh! To nie je všetko.

 

Ďalší, hlbší odpočinok

je v poslušnosti a dôrazne a najpožehnanejšie je odpočinok v Kristovej podobe

'Vezmi na seba moje jarmo.' Vo výroku: 'Ty si môj Majster a klaniam sa Ti.'

Si oslobodený od nepokoja svojvôle, od nepokoja súperiacich túžob, zbavuješ sa váhy. prílišnej slobody.

V podriadení je pokoj; pokoj pri odovzdávaní kontroly nad vlastným bytím; pokoj, keď hovoríme:

‚Vezmi opraty, vládni mi a veď ma.‘

Pokoj je v odovzdaní sa a v prevzatí Jeho jarma na nás.

 

To je cesta odpočinku pre ľudí kráčajúcich v Kristových šľapajach.

„Učte sa odo mňa,“ je tajomstvom pokoja. Urobili sme s vášnivými vrúcnymi túžbami – a sú to práve tie, ktoré plodia všetok nepokoj v našich životoch – keď si za svoj vzor vezmeme miernosť a poníženosť Majstra. Rieka sa už nebude valiť, rozbitá mnohými balvanmi a rozdrvená na penu pri mnohých pádoch, ale bude prúdiť rovnomernou nohou a širokým, hladkým náprstom k materskému moru. Tam je ticho v sebaobetovaní, tam je pokoj v tom, aby som prestal s vlastnou prácou a rástol ako Majster

„Kríž je sila;

slávnostný kríž je zisk.

Kríž je Ježišova hruď, Tu dáva OnODPOČINOK pre tých, ktorý sú JEHO ZVYŠKOM:

To Jeho najmilšiemu stále zostáva.‘ ‚Vezmi svoj kríž denne‘ a vstúpiš do Jeho odpočinku.

 

Môj brat, 'bezbožný je ako rozbúrené more, ktoré nemôže odpočívať, ktorého vody vrhajú blato a špinu.'

Ale ty, ak prídeš ku Kristovi a priľneš ku Kristovi,

môžeš byť ako toto ,sklené more, zmiešané. s ohňom“, ktorý leží čisté, priehľadné, bez vlniek,

pred Božím trónom, nad ktorým nebúria žiadne búrky a ktorý vo svojich najhlbších hĺbkach

odzrkadľuje MAJESTÁT!

 „MAJESTÁT TOHO,, ktorý sedí na tróne a  Majestát Baránka.‘