Choď na obsah Choď na menu

Neposkvrnene Srdce - p.Luigi Ciapi - 1.cast

P.Luigi Ciapi, dominikan a teolog, bol niekolko rokov domacim teologom papeza. Od r.1977  kardinalom. Bol tiez profesorom na Colegiu Angelicum v Rime.

 

Spracovane podla prednasky:

 

Historicky aspekt

 

Uctievanie Neposkrneneho Srdca vychadza z Lukasovho evanjelia.

Dvakrat pritahuje evanjelista Lukas pozornost na Srdce Matky Bozej:  1. premyslanie, 2.prebodnutie mecom

Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Lukáša 2. kapitola

19 Ale Mária si všetky tie slová zachovala vo svojom srdci a premýšľala o nich

51 Vrátil sa s nimi, prišiel do Nazareta a bol im poslušný. Jeho matka však uchovávala všetky jeho slová vo svojom srdci.

35 — a tvoju vlastnú dušu prenikne meč —, aby vyšlo najavo zmýšľanie mnohých sŕdc.

 

Origenes, sv.EFREM aj Peter Canissius pravom potvrdili, ze ked sa spomina dusa,  mysli sa tym srdce, lebo

podla semitskej psychologie srdce je sidlom zivota duse.

 

V 1.storoci  cirkevni otcovia uctievali SRDCE MARIE

ako stredisko a symbol duchovneho zivota a citoveho zivota a

ako sidlo jej lasky.

 

Patristicka literatura ponuka solidne teologicke zaklady pre uctievanie Srdca Marie, ale nie su tu ziadne znaky MIMORIADNEHO KULTU.

Taketo svedectva  uctievania SRDCA MARIE sa objavuju az v stredoveku.

sv.Anselm

sv.Bernard

Klastor v Hefte v Nemecku bol znamy tym, ze sa tu sustredovala ucta k Srdcu Jezisa a Marie. Tuto uctu pripravovali osobitnym kultom tri velke nemecke  mysticky:

sv. Mechtilda z Magdeburgu,

sv. Mechtilda z Hackenbornu a

sv.Gertruda Velka.

 

Nesmie sa zabudnut aj na  tychto svatcov:

benediktin Obertino von Cassale

sv.Bernardin zo Sieny . Pre svoj komentar k 7 slovam Marie si vysluzil titul UCITEL Neposkvrneneho Srdca.

 

V 17.stor. sv.Frantisek Salezsky a

sv. Maria od Vtelenia

 

sv.JAN EUDES - sluzil ako PRVY sv.omsu k UCTE Neposkvrneneho Srdca Panny Marie  / sam zostavil officium/

Tento svatec pozdravuje Srdce Marie ako CUOR ADMIRABILE, PURISSIMUM, DIVINUM.

Rozlisuje 

- Srdce Panny Marie telesne - vnutorne sa podielalo na Vteleni a 

- Srdce Panny Marie duchovne -  zdroj vsetkych pocitov a cnosti z Bozskeho Srdca  Jezisa, ktory vladne vnutri duse a srdca Marie.

Zlozil modlitby a litanie na CEST Neposkvrneneho Srdca a dal tlacit obrazky so Srdcom Matky Bozej.

Zasvatil kostol Neposkvrnenmu Srdcu Panny Marie a zalozil bratstva, ktore papez Klement X. obdaril odpustkami.

Napisal knihy :

Uctievanie Najsv.Srdca a Najsv.Mena blahoslavenej Panny 

a

Zazracne Srdce Matky Bozej - velke dielo, na ktorom pracoval az do svojej smrti v r.1680. Dielo vyslo v r.1681.

 

V reholiach vo Francuzsku bol rozsireny Sviatok NSPM. Sv.Jan Eudes prorocky v r.1672 vravel: Dufame, ze tento sviatok bude jedneho dna sa slavit po celom svete.

Soteriologicky charakter liturgickeho kultu k ucte NSPM, ako tento VELKY ORATORIAN  doporucoval a rozsiroval, sa da zhrnut slovami, ktore zodpovedaju slovam VII.kap. Lumen Gentium:

Pri blahoreceni Jana Eudesa, papez PIUS IX. prehlasil, ze on LITURGICKY KULT k presvatemu SRDCU JEZISA i Panny  MARIE uviedol podla vnuknutia Ducha svateho a stal sa preto

POVODCOM,

UCITELOM a

APOSTOLOM tohto KULTU.

 

Aky je rozdiel medzi uctievanim si NSPM podla sv.Jana Eudesa a podla zjaveni vo Fatime?

Ako prvy ma crty liturgickeho kultu. Myslienka POKANIA nie je vylucena, dokonca sa aj spomina, ale v sirsom aspekte uctievania, chvaly a vdakyvzdavania. Aj sv.Jan Eudes vyznava myslienku zasvatenia, ked si prial, aby vsetky kostoly, kaplnky a kongregacie boli zasvatene Bozskemu Srdcu a Neposkvrnenemu Srdcu Panny Marie.

 

Sv.Margita z Alacoque / 1647-1690/

Velmi prispela skrze zjavenia k LITURGICKEMU UCTIEVANIU Bozskeho Srdca Jezisovho, ale nie rovnakou mierou aj k uctievaniu NSPM ako sv.Jan Eudes. Ziskala vsak velke zasluhy nepriamo aj na liturgickom kulte NS.

Ucta k Bozskemu Srdcu ma za objekt TELESNE SRDCE Pana -  symbol lasky k Bohu a k ludom a zranenej lasky, ktora vyzaduje ZADOSTCINENIE.

 

Sv.Ludwig z Montfortu /1673-1716/

Zvlastny apostol Neposkvrneneho Srdca Panny Marie . V diele Tajomstvo Marie oznamuje tretiu formu zasvatenia sa Panne Marii,  ktoru DOKAZE ZIT LEN VELMI MALO DUSI. Je to  zasvatenie sa ako OTROK PANNY MARIE. 

Toto zasvatenie je z lasky a v plnej slobode . Dusa sa  zasvacuje Bohu najdokonalejsim sposobom.

Dalsim aspektom tohto zasvatenia je konanie POKANIA za URAZKY voci BOHU. Ucinky su nielen individualne, ale aj socialne. 

 

sv.Katarina Laboure / 1806-1876/

Zjavenie, ktore prijala viedli skrze MEDAILU k ucte Neposkvrneneho Pocatia a po vyhlaseni dogmy o Nepokvrnenom Pocati Panny Marie v r.1950  a po zjaveni v Lurdoch viedlo k uctievaniu Neposkvrneneho Srdca, o ktorom sa v jej sukromnych zjaveniach vravi, ze je to

NAJCISTEJSIE SRDCE.